Воркшоп Володимира Немерцалова
Ботанічний сад: візуальна історія
Ботанічний сад Одеського університету має багате та цікаве минуле, в якому перетинаються долі акторів різної природи. Тут людська історія вступає в діалог з історіями рослин і споруд, місцеві істоти зустрічаються та взаємодіють із прибульцями, виникають і формуються зв'язки, які були б неможливі в іншому просторі та часі. Наша подорож до минулого ботанічного саду буде присвячена цьому особливому простору та особливим людям і рослинам, що роблять його живим: керуючись історичними джерелами, ми спробуємо знайти живих свідків і дізнатися про їхнє буття.
Інше буття рослин
Що таке, або хто така рослина? Що це за живий організм, і в чому особливість цих істот? Про що дізналися люди, досліджуючи рослинні організми та їхні частини? Як зацікавленість рослинами та зануреність у їхнє життя змінювала всесвіт? Ми поговоримо про те, як відбулося перетинання світу людей і рослин, як вони вплинули та впливають один на одного, як рослини змінили наше життя, а ми – їхнє. Як завдяки рослинам люди дізналися про спадковість, відкрили мікрокосм, навчилися створювати химерні організми.
Володимир Немерцалов – доцент кафедри ботаніки Одеського національного університету імені І. І. Мечникова.
Воркшоп Оксани Довгополової «Сади як дзеркала суспільного життя»
В останні десятиліття робота з рослинами стає одним із напрямів художніх практик у дуже широкому полі сенсів – від екології до філософського запитування про сутність феномену життя. Рослина стає бажаним учасником діалогу про життя та пам'ять, бо вона є такою ж живою, як людина, але не може захопитися ідеями Прогресу, ідеологічними конструктами тощо. Мистецтво з кінця 1980-х запускає експерименти із саморозуміння людини в діалозі з рослинами. Коли придивляємося до саду, бачимо жорстко організоване суспільство. Коли – до лісу, бачимо способи життя разом, готовність планувати на століття наперед. Інколи саме рослина стає найкращим співрозмовником, коли говоримо про трагічне минуле. Та коли хочемо надати надію. На воркшопі ми проаналізуємо декілька показових прикладів роботи художників із рослинами, пошукаємо мову для мистецького пропрацювання травм пам'яті, актуальних для учасників проєкту.
Оксана Довгополова – кураторка проєкту «Минуле / Майбутнє / Мистецтво»; докторка філософських наук, професорка кафедри філософії Одеського національного університету імені І. І. Мечникова.
Воркшоп Алевтини Кахідзе
«Алевтина Кахідзе розробляє власний термін "Дорослий сад" уже кілька років. Це сад, в якому рослини звільнені від максимального втручання садівника: їхні активні та пасивні стратегії в контакті між собою та зі збудниками демонструють моделі сталої або стійкої системи. Клумби, які підпорядковані по кольорах квітів, вона називає "тоталітарними". Її мистецькі проєкти про рослини або з рослинами пасують садівникам і тим, хто цікавиться мистецтвом та політикою. На фоні шестирічного збройного конфлікту її спостереження приносять надію на майбутнє людей без війн».
Алевтина Кахідзе – художниця, яка працює з рослинами.
Воркшоп Олексія Шмурака
Воркшоп складатиметься з теоретичних занять, демонстрації підходів, практичних завдань і обговорень. Під час заходу ми працюватимемо над такими темами:
1. Робота з часом у музиці та звукових практиках. Подія, образ, потік, ритуали входу й виходу, перемикання уваги, драматургія.
2. Колективна та персональна пам'ять, ностальгія, примарність, крихкість, внутрішня дистанція, лакуни.
3. Альтернативні канали комунікації та форми висловлювання / партисипації / комеморації в умовах відсутності потужних централізованих інституцій і спадкоємності.
Для участі у воркшопі музична або звукорежисерська освіта не обов'язкова.
Олексій Шмурак – композитор, саундартист, перформер, публіцист, лектор, блогер, педагог. Працює у форматах академічної та експериментальної музики, зокрема структурованій імпровізації, мультимедійних перформансах та інсталяціях, текстах.
Воркшоп Ілони Марті «Дослідження сприйняття»
Зазвичай ми здебільшого покладаємося на свій зір. І все ж таки інші органи чуття активно залучені у формування нашої реальності. Що відбувається, коли нас сліпо ведуть через околиці? Чи загострюються інші чуття? Чи розмивається реальність? Зосередившись на слуху, дотику та нюху, ми також звернемо увагу на наш розум. Як ми уявляємо своє оточення, коли його не бачимо? Чи спадають нам на думку спогади про інші місця? Як ми почуваємося? Чи комфортно нам, коли ми віддаємо контроль? У цьому воркшопі ми дослідимо своє сприйняття та шукатимемо спогади, натхненні оточенням. Окрім того, ми будемо працювати з бінауральним записом і вивчати, як ми можемо використовувати його, щоб знову кинути виклик нашому сприйняттю та створити простір між вигадкою та реальністю.
Ілона Марті – мисткиня, звукова і графічна дизайнерка. Вона живе та працює в Берліні. У своїх інтерактивних та особистих аудіоперформансах Ілона експериментує зі сприйняттям, подразненням і рухом. З 2013 року вона працює саунддизайнеркою з аудіоперформансом Remote X від Rimini Protokoll у понад 30 містах по всьому світу.